Головна » Файли » Режисура

Бути чи не бути молодій українській режисурі в ХХІ столітті?
20.06.2011, 11:40
Бути чи не бути молодій українській режисурі в ХХІ столітті?
Вікторія Ільків (журнал "КІНОТЕАТР", 2011р., №3)

Режисер як окрема професія виникла і сформувалася не так давно. Перші згадки про людей, які в театрі виконували функції постановника вистави, знаходимо ще у старогрецькому театрі (здебільшого то були драматурги), а також у часи Середньовіччя (відповідав ведучий гри), в епоху Відродження та бароко (організовували архітектори й художни­ки). У ХVІІІ ст. організацією вистави дедалі частіше починають займати­ся провідні актори, і вже у ХІХ ст. діяльність постановника набуває тако­го значення, що виокремлюється в окрему професію, ставши са­мостійним видом мистецтва. Тому ХХ століття справедливо вважають періодом саме «режисерського театру», адже режисер набуває деміургічних властивостей і стає головним творцем вистави. Світові ста­ли відомі такі митці як К. Станіславський, В. Мейєрхольд, Є. Вахтангов, Б. Брехт, Ю. Любимов, А. Ефрос, П. Брук, Дж. Стрелер, Е. Някрошюс, Р. Сту­руа, Ю. Мільтініс, Є. Ґротовський та ін. Кожен з них намагався винайти власну систему режисури або на основі вже знайдених методик розкри­ти їх сутність і спрямувати розвиток у правильне річище.

З часу виникнення цієї професії про неї написано безліч, а ще існує чимало тлума­чень цього мистецького фаху. Як на мене, найбільш точне та об'єктивне визначен­ня дає Патріс Паві у «Словнику театру», за яким режисер - це «особа, обовязком якої є поставити п'єсу і яка відповідає за естетику й організацію спектаклю, доби­раючи акторів, інтерпретуючи текст та використовуючи відповідні сценічні засо­би»(1). А термін режисура (постава) у його книзі, за тлумаченням А. Вайнштайна, означає «діяльність, яка полягає в аранжуванні (у певний період часу та в певно­му ігровому просторі) різних елементів сценічної інтерпретації драматичного тво­ру»(2).

В історії українського театру перші кроки в режисурі почали робити брати Тобіле­вичі (І.К. Карпенко-Карий, П. Саксаганський, М. Садовський). Але першовідкри­вачем у цій галузі став Лесь Курбас. Саме він у першій третині ХХ століття вихо­вав ціле сузір'я молодих режисерів, що роз'їхалися по країні, продовжували його традиції, працювали у передових державних театрах і виховували наступні по­коління. Серед них Б. Балабан, В. Василько, Л. Дубовик, М. Крушельницький, В. Скляренко, Б. Тягно та ін.

Чимало професіоналів і майстрів режисури працювало в Україні, а вже під кінець століття відбувся сплеск молодої генерації, коли в одному лише Києві було зафіксовано більше сотні театральних студій. У 1980-ті роки це були В. Більчен­ко, А. Критенко, О. Ліпцин, В. Кучинський, А. Жолдак, С. Проскурня та ін. Підхо­пили хвилю активного відродження театрального мистецтва і пошуку нових форм у 90-х роках учні Едуарда Митницького (О. Балабан, Д. Богомазов, Д. Лазорко, О. Лисовець, Ю. Одинокий), а також молоді А. Віднянський, Є. Курман, А. Ба­кіров та А. Артіменьєв. Відомий театральний критик Ганна Липківська, досліджую­чи творчість молодих режисерів кінця ХХ століття, підкреслює «спорідненість їхніх мистецьких спрямувань ідеям Леся Курбаса часів Молодого театру 1918 ро­ку»(3), тому неодноразово у своїх роботах вживає щодо них термін «молодий те­атр».
Вступивши у перше десятиліття ХХІ століття, очевидно, ніхто не очікував, що за таких умов не буде належним чином закладений фундамент для майбутнього по­коління, тобто не буде виховано учнів. Адже майже ніхто з них не пішов виклада­ти. А та нечисленна молодь, яка все-таки намагається пробитися в цій професії, є учнями ще старшого викладацького покоління (Е. Митницького, К. Дубініна і В. Судьїна). Театр зіткнувся з фактом відсутності молодої режисури, відтак молоди­ми почали називати режисерів 4050-ти років, що просто дебютували в цей період. Можливо, молоді просто стало важко опанувати цю професію?

Ще донедавна вважали, що людина, яка прагне стати режисером, мусить мати пе­редовсім вроджений талант. Підтвердженням цьому є думка К. Станіславського, одного з основоположників цієї професії, що навчитися діяльності постановника неможливо без природного обдарування. Але з прогресом людства набуває змін і режисура. Тепер для оволодіння цією професією недостатньо самої «іскри Бо­жої». У спеціалізованих навчальних закладах для майбутніх фахівців виклада­ють історію і теорію театру, зарубіжну й вітчизняну літератури, акторську май­стерність, ази вокалу і хореографії, основи психології, соціології, філософії та інших наук, загальні закони організації театральної справи, теорію драми і спе­цифіку різних видів мистецтв. Крім набутого багажу знань, спеціалісти повинні ма­ти сильний характер і волю, займати активну життєву позицію, володіти високою ерудицією, умінням працювати з людьми, а також здатністю думати образно і створювати метафоричні візуальні образи. Так має виглядати режисер в ідеалі, але не всі сягають такого високого рівня.
За радянських часів держава передовсім була зацікавлена у дипломованих висо­кокваліфікованих працівниках. Здобутки, навички і хист учнів та студентів пиль­но простежувалися з огляду на майбутній кар'єрний зріст. Кращих відбирали і вла­штовували на престижну роботу, щоб людина продовжувала робити внесок у роз­виток «могутньої» держави.

Але з настанням Незалежності пріоритети і цінності у нашій країні поступово транс­формувалися, хоча якість навчання на перших порах залишилась незмінною. Голо­вною запорукою при влаштуванні на роботу стали або зв'язки зі впливовими людьми, або солідний грошовий еквівалент. А який ти фахівець - перевірятиметь­ся уже в процесі роботи. Можливо, це через те, що зараз будь-який диплом мож­на за мінімум добу отримати за «ваші» гроші у спеціальній, легкодоступній інтер­нет-конторі. Ба більше того, про це почали відкрито говорити майже всі канали те­лебачення. Тому й роботодавці не впевнені у достовірності фахових знань «дип­ломованої» людини, що прийшла влаштовуватись на роботу. І коли всю цю карти­ну спостерігає студент, у нього зникає бажання вчитися і чесним шляхом здобува­ти освіту. Адже це все одно мало ким по-справжньому оцінюється.
Але сьогодні у будь-якому мистецькому виші конкурс на спеціальність «режисер драматичного театру» не зменшується. І щороку близько 10-15 молодих режи­серів випускає університет ім. І.К. Карпенка-Карого, і ще стільки ж (якщо не більше) молодих фахівців цієї професії - Національний університет культури і мис­тецтв, Державна академія керівних кадрів культури і мистецтв та Коледж театру і кіно. Де ж ці півсотні спеціалістів працюють? Чому в Києві молодих режисерів мож­на перерахувати на пальцях?

З іншого боку, де цим випускникам влаштовуватися? В столиці менше тридцяти те­атрів, з яких тільки десять великі державні з власною репертуарною політикою. А дві третини - невеликі короткострокові театри, що мають своє коло глядачів, на смак яких і розрахований їхній репертуар. Решта - театри-студії, більшість з яких аматорського рівня. За 50 років у Києві держава побудувала лише один стаціонарний театр - Державний академічний театр ляльок. Вже досить довго на нове приміщення чекає театр «Вільна сцена» під керівництвом Д. Богомазова і ніяк не завершиться будівництво споруда для Академічного драматичного театру на Подолі, художнім керівником якого є В. Малахов.

Відсутність зацікавленості влади у розвитку мистецтва і підтримки творчої молоді не дає можливості не тільки молодим режисерам, а й професіоналам відкрити та утримувати свій театр. У наш час це занадто дороге задоволення, на яке може піти радше бізнесмен, аніж творча людина. Театр поступився своїм місцем філо­софсько-естетичного вихователя телебаченню та кіноіндустрії, які стали легко до­ступними кожній людині. Низькопробні фільми і серіали заполонили свідомість гля­дача. Після яскравих захопливих бойовиків і плаксивих мелодрам, з одночасним поглинанням попкорну, він не хоче йти до театру і думати про «високі матерії» бут­тя. Тому театр починає діяти за принципом шоу-бізнесу і заманювати до себе публіку. А це знижує якість репертуару, бо він стає, наче меню в дешевому фаст-фуді. І охочих піти до дешевого кафе стає дедалі більше, а тих, хто віддає пере­вагу вишуканому ресторану - дедалі менше. Влада не зацікавлена не тільки у відкритті нових театрів, а й у підтримці вже існуючих. Питання освіти і мистецько­го виховання своїх громадян за допомогою театру вона не вважає потрібною спра­вою. Адже з меркантильних міркувань вигідніше відкрити ще один телеканал чи кінотеатр, де можна буде займатися рекламою.

З другого боку, можливо, і режисерам потрібно задуматися над якістю своїх вис­тав, а також про налагодження стосунків з державою, тобто пошуку засобів, щоб зацікавити її у підтримці.
Тим часом сусідка-Європа б'є рекорди за кількістю театрів і популярністю цього мистецтва. Європейські країни надають підтримку своїм державним театрам і не забувають про преференції для приватних закладів. У свою чергу театри популя­ризують своїх «спонсорів» або пропонують не менш вигідні пільги. Нещодавно Лондон був названий «світовою театральною столицею» тому, що нараховував близько 400 театрів. У Берліні існує більше 150 театрів, у Празі - 70, у Парижі - 60... Та що казати, коли Москва уже налічує 300 театрів.
Погляньмо, якими принципами керуються європейські держави. Кожні 3-5 років обирається новий художній керівник і головний режисер, тому театри перебува­ють у постійному пошуку молодих креативних режисерів. Вистави в європейських театрах не йдуть, як у нас, десятиліттями, їх показують певну заплановану кількість разів або один сезон і знімають з репертуару, замінюючи прем'єрами. Кількість прем'єр просто б'є рекорди, тому потік публіки є стабільним і глядач зацікавлений у новій виставі. У нас із роками щорічна кількість премєр дедалі меншає, а постановки молодих режисерів не сягають навіть 10% від їх загальної кількості. Керівництво державних театрів не зацікавлене витрачати кошти на по­становку молодих, нікому не відомих режисерів. Адже ці гроші може отримати сам художній керівник чи штатний режисер, імя якого в афіші стане запорукою прихо­ду глядача на виставу.

Ще одна причина браку молодої режисури на українській сцені - у керівництві те­атрів. Художні керівники не допускають молодих режисерів навіть до показу дип­ломних вистав у своєму театрі. Виходить, молода генерація не має де реалізову­ватися і розвиватися. В результаті, випускники нарікають на художніх керівників, а ті - на якість вистав дипломованих спеціалістів.
Що ж, подивимося на зворотний бік медалі - на якість навчання та викладацький склад навчальних закладів. У одному з найпрестижніших мистецьких вишів - Київ­ському національному університеті театру, кіно і телебачення імені І. Карпенка-Ка­рого - більшість педагогів на режисерському відділенні давно або взагалі не прак­тикують як режисери у театрах. Діючими викладачами-режисерами залишаються Костянтин Дубінін, Едуард Митницький та Михайло Резнікович. Театральне життя змінюється, набуває нових рис, обростає новими течіями, а методика навчання за­лишається такою ж протягом десятиліть. Мало того, недостатньо уваги викладачі приділяють роботі майбутнього режисера на великій сцені. Студенти ставлять вис­тави на невеликій навчальній сцені університету. А відсутність практичної роботи у театрі дає негативний результат: більшість молодих вибирають камерний простір для майбутньої вистави і бояться чи просто не вміють працювати на вели­кому майданчику.

У свою чергу викладачі мистецьких університетів жаліються на те, що більша час­тина молоді, яка навчається на спеціальності «режисер драматичного театру» чи «актор театру і кіно», мають низький рівень природних здібностей, погано вчать­ся, лінуються, не займаються самоосвітою, а по закінченні навчання нарікають, що їх не беруть до театру. Потрібно також відзначити жіночу експансію у про­фесії, бо на цю спеціальність вступає дедалі більше представниць «слабкої статі»: на десять абітурієнтів - лише один хлопець. Це повязано з бажанням жінки домінувати в сучасному суспільстві, з її прагненням до знань та самостверд­ження, а також до оволодіння майже усіма чоловічими професіями. Патріс Паві вважає, що «молода генерація режисерів уже не продовжує традицій моделі ре­конструкції [...]. Вона вже не звертається до моделей та шкіл, а тим паче до течій та різних «-ізмів». Це покоління розвивається навмання, іноді без заступництва те­атральних інституцій»(4). Іншими словами, сучасна молодь вважає, що сьогодні для отримання спеціальності «режисер» необов'язково мати вроджений талант, ба­жання вчитися і пізнавати всі тонкощі цієї професії. Але якщо зарубіжні країни по­яснюють появу цієї тенденції тим, що молоді режисери намагаються через відмо­ву від усталеного знайти кардинально нове, то наша молодь, на жаль, тлумачить цю думку зовсім неправильно.

За десять років лише дванадцять молодих режисерів намагалися пробитися у цій професії, з яких лише троє (А. Білоус, М. Михайличенко, О. Лазович) продовжу­ють активно працювати у театрах, решта або випустила по одній-дві вистави (що не стали яскравими подіями) і «зникла», або тільки минулого року заявила про своє існування однією прем'єрою. Оскільки М. Михайличенко та О. Лазович у пер­шу чергу є саме акторами у своїх театрах (перший - ТЮГ, друга - Новий театр на Печерську), то і вистави у них спираються здебільшого на акторську майстерність і не вирізняються яскравими режисерськими вирішеннями.
На відміну від них, Андрій Білоус займається тільки режисурою, його спектаклі мають оригінальний та неординарний «режисерський почерк». Завдяки Едуарду Марковичу Митницькому, зацікавленому в талановитих та неординарних постанов­никах, А. Білоус, не будучи випускником його школи, отримав можливість працю­вати в театрі і реалізовувати свій творчий потенціал. У Білоуса вже 18 резонанс­них вистав на сценах як столичних, так і театрів інших міст України. Серед них пять у репертуарі Київського театру драми і комедії на лівому березі Дніпра, й усі на великій сцені («Лоліта» за романом В. Набокова, «Річард ІІІ» за В. Шекспіром, «Веселіться! Все гаразд?!» за п'єсою «Аделаїда» Є. Унгарда, «Небезпечні звяз­ки» за романом Ш. де Лакло, «Сірано де Бержерак» Е. Ростана). Завершує роботу над шостою - «Місяць на селі» І. Тургенєва. Андрій Білоус два роки тому створив і утримує за власні кошти Театральну майстерню «АБетка», де з кінця минулого року, крім його вистав, йдуть спектаклі «Вільної сцени», «Світлого театру», «Чор­ного квадрату», «Свободного театру» та ін.). Це об'єднання, отримавши назву «Театральний центр B.ROOM», розташувалося на малій сцені палацу «Україна». За допомогою А. Білоуса режисери-випускники дістали можливість дебютувати на цій сцені зі своїми дипломними роботами, поєднаними у виставу «У попа була со­бака». Можливо, саме це об'єднання дасть поштовх для розвитку не тільки моло­дої режисури, а й усього театрального мистецтва столиці.

Отже, питання «бути чи не бути молодій українській режисурі в ХХІ столітті?» - ри­торичне, бо, по-перше, маємо проблему у самій молоді, яка здебільшого байдуже ставиться до навчання, по-друге, у навчальних закладах, що зосереджені не так на якості навчання, як на кількості контрактних студентів, по-третє, у самих теат­рах, в яких немає інтересу до нових мистецьких відкриттів молоді, ну, і по-четвер­те - у відсутності бажання у держави підтримувати і розвивати культурний рівень своїх громадян. Маємо проблеми - шукаємо розв'язання. Побачимо, що покаже друге десятиліття ХХІ століття. А головне - будемо надіятися і чекати нової мис­тецької «бурі після затишшя», адже у ХХ-му столітті саме в 20-х - на початку 30-х років стався сплеск «Молодого театру» і «Березоля» Леся Курбаса.

Від редакції: Редакція розцінює статтю молодого критика як привід для дальшої розмови, адже театр в Україні не обмежується тільки київськими виставами.

1 Паві П. Словник театру / Патріс Паві ; пер. з фр. Маркіяна Якуб'яка. Львів, 2006. - С. 374.
2 Там само.- С. 320.
3 Липківська Ганна. Молодий театр України у просторі часу. Кіно-Театр. 1996. №3.
4 Паві П. Словник театру / Патріс Паві ; пер. з фр. Маркіяна Якуб'яка. Львів, 2006. - С. 375
Категорія: Режисура | Додав: corg | Теги: молода режисура України, режисура, Вікторія Ільків
Переглядів: 1118 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]