Головна » Файли » Історія |
14.12.2010, 11:58 | |
Валько КРАВЧЕНКО АБЕТКА ДЛЯ "СТАРШОГО БРАТА" ХТО СТВОРИВ ТЕАТР В РОСIЇ У XV-XVI ст.ст., коли в Європі розвивались драматургія й театр, в Московщині нічого подібного не було. Тому в значній мірі спричинився авторитарний тиск російської православної церкви, яка забороняла всілякі "бісівські ігрища". Церкву підтримувала державна влада. Теорія шкільної драми викладалась в курсах поетики, читаних в Києво - Могилянській колегії з 1631 року. Спудей з Білорусії Самійло Петровський - Ситнианович, в Москві потім прозваний Полоцьким за назвою його рідного міста (Симеон - чернече ім'я), брав участь у виставах, що влаштовувались в колегіумі. Дві п'єси, написані ним в Москві, можна дещо умовно вважати початком російської драматургії, а їх автора - першим драматургом Московщини. Крім згаданих п'єс, Симеон Полоцький створив велику кількість т.зв. "діалогів" та "декламацій", які були мовлені "отроками" під керівництвом і за участю автора перед царською родиною в Москві та в селах Коломенському й Ізмайловському. Все це готувало грунт для створення в Москві професійного театру. Саме після цих декламацій у царя й зявилось бажання створити в Москві театр. П’єси виникли на вже підготовленому грунті. З 1687 року теорію шкільної драми почали читати українські викладачі в московській Слов'яно-греко-латинській академії. До наших днів дійшли курси поетики Ісаакія Хмарного, вихідця з Києво-Микильського монастиря, та деякі інші. Важливим етапом в становленні російської драматургії були п'єси українського письменника й проповідника Данила Туптала, відомого в російській церковній історії як Дмитро Ростовський, - "Про Навходоносора царя" (1673 - 1674) та "Комедія на Різдво Христове " (1702). Перша була створена в Москві для придворного театру, друга - в Ростові Великому (нині - Ярославської області) для театру місцевої семінарії. Образи цієї останньої п'єси нагадують персонажі української вертепної драми. В 1676 р. для придворної сцени написав "Історію про Давида й Голіада" Степан Чижинський, уродженець Львівщини, вчитель Києво - братської, а потім Смоленської шкіл. В театрах царівни Наталії Олексіївни та цариці Прасковії Федорівні ставились п'єси, написані на тексти Четьїх-міней Дмитра Ростовського, а один з викладачів семінарії в Ростові Великому інсценізував складене Дмитром Ростовським житіє Дмитрія Солунського. 1722 р. переїхав до Росії один з учнів Теофана Прокоповича Лаврентій Горка - випускник і потім професор Києво-Могилянської академії, з козацької родини, ігумен Видубецького монастиря в Києві, також драматург. В 1708 р. в одній з його драм вперше було запроваджено на сцені балет. "С точки зрения балета мы впереди планеты всей" - то було значно пізніше, а тоді, коли балет щойно починався як мистецтво (і починався одним з українців), у Москві він кваліфікувався як "обычай богомерзкий - нелепое плясание и скакание"". На початку ХVІІІ ст. в Москві набуває популярності віршована панегірична драма, джерелом якої були українські драми-мораліте пасхального циклу. В 1742 р. в Москві Самуїл Рубчанівський, ієромонах з Києва, викладач риторики Слов’яно-греко-латинської академії, написав панегіричну драму на честь перевороту 25 листопада 1741 року, в результаті якого до влади прийшла дочка Петра І Лисавета Петрівна. Студенти Києво-Могилянської академії та інших навчальних закладів України - учасники шкільної драми й вертепу під час канікул мандрували по селах не лише України, а й Білорусії та Росії, показуючи свою майстерність. Їх театралізовані видовища знайомили населення Московщини з українською культурою й сприяли зародженню там театрального мистецтва. Під впливом українського вертепу в Росії виникає лялькова комедія "Петрушка". За прикладом Києво-Могилянської академії шкільні театри виникають в Москві та ін. містах Росії. В перервах між діями шкільної драми на Україні виставлялись одноактні комедійні п’єси - інтермедії, які користувались великою популярністю. Сюжети для них бралися з життя, вони були злободенні й демократичні. Поступово інтермедії стали самостійною формою театрального видовища і з’являються і в Росії. В цій статті ми не торкаємось музики. Зазначимо лише, що з вихованців Київської академії набирали співаків до придворних капел в Москві і Петербурзі. | |
Переглядів: 1108 | Завантажень: 0 | |
Всього коментарів: 0 | |