Головна » Файли » Обладнання й техніка сцени |
Механіка театральної ляльки. Гапіт
18.12.2011, 13:15 | |
Механіка театральної ляльки. Гапіт Гапіт - палка для управління голово ляльки (ваянг). Найпростіший гапіт ![]() Нижня рухома частина конструкції впирається в долоню руки, а вказівний та середній пальці зігнуті на дротяному гачку. Вони можуть своїми рухами повертати голівку вправо й вліво та нахиляти її вперед. На гапіті вільно висять плічка, до котрих кріпиться рукавичка. Оскільки голова на гапіті утримується двома пальцями, її розмір може бути значно більшим тієї, що на фото. І, що дуже важливо, гапіт повертає голову в боки (голова на пальці може тільки нахилятися). ![]() Дерев’яна вісь нижньої деталі гапіта покрита графітною змазкою і входить в отвір торця рукоятки. Через отвір в нижній частині «підп’ятника» проходить шнур його фіксації. Дерев’яні деталі виточені стамескою на токарному станку. Як не дивно, але навіть дітям легше управляти лялькою з галітом. Для них гапіт робиться з рукояткою, що на один сантиметр коротша, і без плічок. ![]() Гапіт у розібраному вигляді. ![]() Плічка випиляні лобзиком із двох дощечок з прорізами на протилежних боках. Отвори на кінцях свердлять після склейки дощечок на шийці гапіта. Один сантиметр рівний двом кліткам. ![]() Показані плічка до котрих кріпиться рукавичка. Гапіт гнучкий ![]() Гапіт із гумовою трубкою дозволяє нахиляти голівку ляльки й повертати її в боки. Часто, трубка замінюється на виту пружину. Гапіт з кулевидною (кулеподібною, кулястою) опорою ![]() Гапіт з кулевидною опорою був дуже популярним у шістдесяти, на початку сімдесятих років. Він був розроблений в майстернях театру Сергія Образцова. Його конструкція й принцип зрозумілі з креслення й фото. Розміри плічок та довжина гапіта залежать від розміру ляльки. Кулевидна опора, стягнута сиром’ятним шнуром, повинна працювати м’яко, без ривків. Шийка під сухариком та поверхні сфер змазуються графітом для кращого ковзання, (рятує від скрипу та зношування дерева). У багатьох випадках конструкція видозмінювалася відповідно до манери роботи майстра та обладнання його майстерні, але кулеподібна опора зберігалася. ![]() Вигляд гапіта в розрізі. Верхня деталь, на котру насаджується голова, притягнута сиром’ятним шнуром до кулевидної опори. ![]() ![]() Відомо, що швець завше без чобіт, так і я. Перетрусив усю майстерню, і найшов лише маленьку ляльку з гапітом. Що залишилася від дружини. Їй було вісімнадцять, коли я зробив для неї цей подарунок. Перука десь злетіла, костюм-драпіровка теж зник у купі ганчір’я. Ясно, що лялька не для театру і управління зроблене так, щоб лялька розташовувалася обличчям до господині. Роками пізніше, вже опісля весілля, я був вражений, коли дізнався, як вона гралася. Виявляється, театральну ляльку просто пеленали й гойдали на ручках! Знімні дротяні плічка у цього гапіта кріпляться спереду. Гапіт з двома шарнірами Нахил і обертання голови забезпечують дві осі у перпендикулярних площинах. Якщо у гапіта із кулевидною опорою голівка ляльки фіксується тертям сферичних поверхонь шарніра, то в цьому гапіті необхідна пружина, що утримує голову в нейтральному положенні. ![]() ![]() Вертикальну вісь можна замінити шурупом Гапіт з двома перехресними осями шарнірів потребує стабілізації. Конструктивних рішень, що фіксують голівку у вихідному положенні, безліч. Представлено три варіанти. ![]() Сухарик врівноважений пружиною в середньому положенні по вертикалі (стабілізація горизонтальної осі). ![]() Сухарик врівноважений пружиною в середньому положенні по вертикалі й горизонталі (стабілізація горизонтальної та вертикальної осей). Повертаючи сухарик в боки, ви розкручуєте чи закручуєте пружину, але вона намагається повернутися у попереднє положення. Зміщуючи сухарик по горизонталі, ви стискуєте, чи розтягуєте пружину. Ясно, що рухи можна суміщати, нахиляючи голову й повертаючи її з боку в бік одночасно. Вигляд спереду ![]() У гапіта цієї конструкції пружина стабілізує тільки нахил голови. Розглянемо уважніше конструкцію гапіта. Мені здається, вона широко застосовувалася у майстернях Московського театру ляльок. Вигляд збоку ![]() Бобишка шиї вільно обертається на палці гапіта. Сухарик має дротяний стержень, що закінчується кільцевою петлею. Через петлю проходить вісь голови, за котру сухарик може повертати голову в боки й нахиляти та піднімати її. Сама голова тримається на осі гапіта, що проходить через бобишку шиї. ![]() Голова з отвором для гапіта у нахиленому положенні. ![]() Деталі верхньої частини гапіта. Рухи голови залежать від точно вибраного взаємного розташування осей. Раджу кінематику перевіряти на плоскій картонній моделі конструкції, міняючи розташування голок-осей. Додаю ряд фотографій подібного гапіта. Нагадую, що конструктивних рішень з цією кінематикою стільки, скільки людей її використовує. ![]() Загальний вигляд. ![]() Над рукояткою сухарик з дротяними петлями для управління волосінями очей та ротика. ![]() Для великого пальця руки роблять впадину. Форма сухарика має безліч варіантів, і залежить від звички ляльковода. ![]() Стержень сухарика закінчується шарніром. Поперечна вісь може мати перехідник, якщо при нахилі голови стержень відходить від шиї далеко (он зберігає вертикальність стержня). Вигляд спереду. ![]() Вигляд ззаду. ![]() Верхня частина гапіта в розібраному стані. ![]() Показана пружина-стабілізатор и шпилька для фіксації шиї на кінці гапіта. Верхній кінець пружини розтягується в голові ляльки. Сама пружина може мати різну форму (плоска, вита циліндрична чи конусна). Джерело матеріалу росыйською: www.liveinternet.ru/users/roman_frf/profile | |
Переглядів: 1389 | Завантажень: 0 | |
Всього коментарів: 0 | |