Головна » Файли » Обладнання й техніка сцени

Механіка театральної ляльки. Голова
23.12.2011, 13:54
Механіка театральної ляльки. Голова

На схемах показані два крайніх положення механізму, що забезпечує відкривання й закривання очей тростинної ляльки.





Кінці волосіней-тяжів виводяться через отвори (свердляться спереду)
в шийці гапіта до керуючих важелів на його сухарику. Пружини часто заміняються гумкою.



Іноді, у малорухомої ляльки пружина замінюється вантажем на скобі очей.



У маріонетки шнурок від очей з вантажем проходить через отвір в голові вгору до ваги.

Схема механізму, що забезпечує рухомість нижньої губи ротика ляльки.





Один з багатьох варіантів конструкцій механізму очей і ротика. Очі із спільною віссю можна зробити таким, що обертаються (зіниця зміщена від центру).
Подібні очі роблять всім, у кого вони дивляться у протилежні боки. Тяжі накручені на вісь (один та більше обертів).





Механіка рота не потребує пояснень.

Рідко застосовувана конструкція механізму, що забезпечує рухомість очей в двох координатах.











Вигляд із заднього боку.



Безіменний палець вставляється в кільце, котре можна піднімати й опускати по прорізу зробленому на боку трубки.
Великим та вказівним пальцями тримають насадку, на кінці дроту, за допомогою котрого керують очима ляльки.
В Росії я не зустрічав подібних ляльок, але в США та Європі у естрадників вони популярні.

Декілька дрібниць, без котрих важко обійтися.



В процесі токарної обробки, на дерев’яному «оці» залишаються колоподібні сліди від інструмента (стамеска - пилник - наждачна шкурка). Старайтеся по торцях дерева не вигладжувати їх. Вони поможуть точно намітити шилом місця свердління отвору для осі ока.



Сувісний отвір для осі ока просвердлити те так просто. У початківців очі в отворах голови обертаються криво. Якщо працюєте дрилем, закріпіть його в лещатах, свердлом до себе. Натискайте кулею на свердло легко, то з одного, то з іншого її боку, час від часу повертайте в руці по осі на 90 градусів (так виправляється перекіс). Не свердліть наскрізь, з кожного боку залишайте міліметри два до виходу цілими. Це гарантуватиме сувісність отвору.



Якщо є настільний свердлильний станок.

Просвердліть в дошці, закріпленій на столі станка отвір та вбийте в нього короткий штир із гострим кінцем. Мітка від шила на кулі повинна насадитися на вістря штиря. Почніть свердлити, підставивши під свердло верхню мітку кулі (куля притискається рукою до штиря). Не досвердлюючи до кінця, переверніть кулю, й свердліть зустрічний отвір. Коли ж отвір свердлити в токарному станку до того, як ви зріжете кулю, робіть це повільно, свердло може в товщі дерева відхилитися вбік.

Кріплення осі ока в голівці ляльки з пап’є-маше.



Частіше за все кінці осі з мідного дроту пришиваються до пап’є-маше в кількох місцях тонким дротиком і заклеюються бяззю (ПВА). Ви можете точно обмежити рух кулі шайбами на осі, але, простіше, відрегулювати його положення при монтажі тяжів та пружин.
Очі на спільній осі виточуються з дерева однією деталлю.





Кріплення осі розбірним хомутом. Паз в хомуті для кріплення тяжів до осі.

Моделювання механізму очей. Пошук оптимального розміщення блоків тяжів.





Практично, всі механізми ляльок являють собою важелі різноманітних конструкцій.





Пружина, встановлена перпендикулярно до важеля, дозволяє максимально використовувати всі її властивості. Відхиляючи пружину від перпендикулярного напряму, ми зменшуємо довжину її розтягу. Наближаючи пружину до осі важеля, ми скорочуємо довжину її розтягу, пом’якшуємо її вплив на важіль, механізм легше приводиться в рух. Але послаблюється і його фіксація у вихідному положенні. В кожному конкретному випадку вибирається оптимальний варіант.

Рекомендую почати так: Пружину натягуємо, коли важіль відхилений в крайнє нижнє положення. Орієнтуємо її перпендикулярно до важеля.
Напрямок волосіні-тяжа, так же перпендикулярно до важеля, але в його крайньому верхньому положенні. Якщо результат не влаштовує, міняйте точки методом проби.









Пружина повертає механізм у вихідний стан. ЇЇ зусилля не повинне бути надмірним або недостатнім. Товщина дроту витої пружини, й діаметр витків,
впливає на властивості її розтягу. Товстий дріт і дрібні витки - жорсткіші, тонкий з крупними витками – м’якші.

Підібрати потрібні властивості пружини не так вже й складно. Збільште кількість пружин у пучку, і підвищите її жорсткість. Подовжте пружини, і зробите її м’якшою.

Пружина стабільна в роботі, але остерігайтеся її надмірного розтягу (може не відновитися).

Гума з часом висихає та втрачає свою еластичність.

Не варто забувати про стрічкові пружини. Вони бувають різноманітної форми, і також широко застосовуються у механіці ляльок.


МАТЕРІАЛ РОСІЙСЬКОЮ НА СТОРІНЦІ АВТОРА>>>
Категорія: Обладнання й техніка сцени | Додав: corg | Теги: Механіка голови театральної ляльки, театральна теніка і технологія
Переглядів: 1258 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]