Головна » Статті » Львів » "Просценіум" |
КРИТИКА Світлана МАКСИМЕНКО "ОБЕРЕГИ - 2003" Обереги" - так називається Міжнародний фестиваль театрів ляльок, який уже вдруге проводять в Івано-Франківську. Гасло фестивалю - національна класика на сцені театру ляльок. Надзавдання фестивалю - популяризація засобами театру національної спадщини серед наймолодшого глядача. Адже саме через казку, оповідку, легенду дитина прилучається до національного генофонду, виявляє власну національну ідентичність, формує критерії духовних цінностей майбутнього громадянина України. Організаторами "Оберегів" є Міністерство культури та мистецтв України, Управління культури обласної державної адміністрації, Івано-Франківський обласний театр ляльок імени Марійки Підгірянки на чолі з директором театру та фестивалю - заслуженим працівником культури України Зіновієм Борецьким. Протягом 20 — 23 жовтня 2003 року гості, глядачі, журі переглянули дев'ять вистав. Шість - за мотивами народних казок, три - за сучасними драматичними творами ("Різниця" С. Мрожека, режисер - С. Пасічник, Харківський інститут мистецтв імени І. Котляревського; "Жирафа і Носоріг" К. Гюнтера, режисер - О. Іноземцев, Полтавський обласний театр ляльок; вистава за драматичною поемою сучасного українського поета Б. Стельмаха "Тарас", режисер - С. Брижань, Львівський обласний театр ляльок). Одразу зазначу, що чотири номінації для переможців (краща вистава, художник, виконавець кращої чоловічої та жіночої ролей) поставили перед членами журі нелегке завдання. Претендентів було значно більше, але... переміг фестиваль! Дух свята, атмосфера радости від довгожданих зустрічей (всі учасники "Оберегів" були упродовж фестивалю в Івано-Франківську), можливість подивитися роботи своїх колег (вистави показували на двох майданчиках міста одночасно), обмінятися думками, збагатитись враженнями - це було головною принадою фестивалю. Його організатори подбали ще й про те, щоб після кожної вистави спонсори "Оберегів" разом із глядачами визначали кращих виконавців (актора та актрису) і нагороджували їх "призами глядацьких симпатій". Професійне журі у складі начальника відділу театрів Міністерства культури України Людмили Савченко, доцента Харківського інституту мистецтв імени І. Кот¬ляревського Світлани Довлетової, театральних критиків Алли Підлужної (Київ), Світлани Веселки (Львів) та автора цих рядків визнало переможців фестивалю у номінаціях: "краща вистава" — спектакль Івано-Франківського обласного театру ляльок імени Марійки Підгірянки "Жили-були" (режисер - Володимир Підцерковний); "кращий дебют у чоловічій ролі" — робота молодого актора Тараса Винника у цій же виставі; "краща жіноча роль" - робота актриси Мінського театру "Батлейка" Тетяни Чаєвської у виставі "Казки зі скрині" (режисер - Олег Жюгжда); "кращим художником" "Оберегів" став Михайло Ніколаєв (вистава "Тарас" Б. Стельмаха у Львівському обласному театрі ляльок, режисер - Сергій Брижань); за національний колорит і дієвість музики у виставі журі відзначило Артура Булину, автора музич¬ного оформлення до казки Б. Апрілова "А де ж п'яте?" Закарпатського обласного театру ляльок. Протиставлення ліричної слов'янської душі бездуховній американській цивілізації взяли за основу у своїй виставі творці "міжнародної казки-фантазії" "Жили-були". Режисер-постановник Володимир Підцерковний, художник Микола Данько, композитор Володимир Марченко та хормейстер Любов Литвинчук на сцені Івано-Франківського театру ляльок створили сучасну версію-попурі на тему чи не найпоширенішої серед слов'янських народів казки про Курочку Рябу. Скільки підтексту, іронії, паралелей та дотепности у цій роботі івано-франківців! Режисер і автор сценарію в одній особі створив навдивовижу цілісне дійство, в якому історія про Курочку Рябу (в усіх згаданих вище національних варіянтах) чергується з інтермедіями-роздумами над долею давньої казки. Загалом Івано-франківський театр (який показав ще одну виставу на "Оберегах" — "Коли ще звірі говорили" за мотивами казок Івана Франка) складає враження міцної професійної трупи, де повноцінно працюють і укомплектовані всі творчі "цехи": актори, режисура, художник, композитор, балетмейстер, хормейстер... Це на загальній (далеко не благополучній) мапі лялькарів України явище, гідне пошанівку й подиву: адже майже десять років театр працює без власного приміщення! За таких умов не те що проводити й організовувати фестивалі (нагадаю - уже вдруге "Обереги" проводить довголітній директор театру 3. Борецький), а й зберігати трупу, випускати прем'єри - акт професійноїмужности. Наступного року театр імени Марійки Підгірянки святкуватиме свій ювілейний, 60-й театральний сезон. Сподіваємось, уже у своєму приміщенні... Ще один безсумнівний лідер фестивалю викликав захоплення у всіх гостей - "Казки зі скрині" - цьому підтвердження. Все у виставі підкоряє своєю простотою: виходять двоє акторів, відкривають скриню - і оживає рукотворне Звучить "жива" музика (тут її виконує третій учасник вистави - Володимир Владико), глядач зачаровано слухає й спостерігає за дивовижною грою Тетяни Чаєвської та Михайла Асановича. Вони творять добре знайому дітям чи не всіх народів світу оповідь про бідну, але кмітливу Пасербицю, злу й жадібну Мачуху та її ліниву Дочку. "Марисю, йдемо танцювати! - каже Чорт бідній сироті, яку зла Мачуха послала до зачарованого млина. І глядач у цій сцені умліває від дотепности Марисі (актриса Т. Чаєвська працює паралельно у живому плані та веде поруч ляльку-рукавичку над маленькою скринею-сценою). Гра актриси з лялькою, діялог із залом, із Чортом, який з'являється у вигляді спокусливого Панка-поляка у вузеньких штанятах у ґратку, та ще й ніжкою чеберяє - так танцювати хоче! - вершина професіоналізму мінських майстрів. У цьому спектаклі вертка й винахідлива Марися перемагає Чорта, бідність і злу Мачуху. Бо хто ж може встояти перед жіночністю, справедливістю, одвічною народною мудрістю?! Виставу-притчу про долю-недолю, талан-безталання геніяльного сина України творено мовою знаків, символів, метафор; вона розрахована на підготовленого глядача (режисер - Сергій Брижань). Ця вистава - візитна картка театру, прикраса й гордість репертуарної афіші. Вона скерована до тих, хто знає мову театру й обізнаний з літературним матеріялом. Що ж до експлуатації, то, очевидно, її треба вести за усіма вимогами дитячого театру. Педагог театру або завліт повинні перед початком вистави підготувати глядача до особливостей її сприйняття: розшифрувати певні "коди", символіку, пояснити поетичну природу драматургічного матеріялу. А ще краще було б, якби батьки вдома заздалегідь прочитали твір дитині або розповіли про маленького Тараса... "Як усе складно!" - обуриться читач. І не матиме рації. Адже виховання глядача - процес тривалий, в якому покликані об'єднати зусилля і театр, і школа, і сім'я. Сподіваюсь, що хто стукає, того почують. І на наступних "Оберегах" (якщо Зіновію Іллічу Борецькому та його команді стане сил і оптимізму) актори й глядачі зустрінуться не в холодних залах міста (20 - 23 жовтня в Івано-Франківську ще не було опалення!), не у "наймах" в Обласної філармонії, а у власному домі — Обласному театрі ляльок імени Марійки Підгірянки. "Обереги" покликані охороняти нашу духовну криницю — казку. Хай стане їм снаги оберігати її чисту воду від бездуховного замулювання. Івано-Франківськ - Львів | |
Переглядів: 1206 | | |
Всього коментарів: 0 | |